MÅLGRUPPER
Huvudmålgrupper – kunder / mottagare – dem verksamheten ytterst är till för
• Konsumenter (slutanvändare) respektive mellanled (distributörer)
• Olika segment med skilda förutsättningar, behov, prioriteringar och kundbeteenden
• Befintliga (inkl nyvunna) respektive potentiella
Sidomålgrupper – parter med bevakningsintressen i verksamheten
• Närstående / anhöriga till huvudmålgrupperna
• Styrelse och ägare
• Skattemyndigheten, tillsynsmyndighet(er) etc
• Allmänheten och opinionsbildare (media, intresseorganisationer etc)
• De externa resurserna (se nedan) som i den rollen även har bevakningsintressen i verksamheten
PRODUKTER
Huvud- och sidoprodukter till huvudmålgrupperna. Tjänster och/eller varor
Information m m till sidomålgrupperna
Viktiga aspekter att beakta
– Värde, nytta, kvalitet för kunden / mottagaren (se sidan Kvalitet).
– Förbrukning av resurser
RESURSER för arbetsuppgifter / aktiviteter / processer (se sidan En verksamhets reala sida – arbetsuppgifter beträffande arbetsuppgifter / aktiviteter / processer)
Egna resurser
• Personella resurser – personalen – medarbetare och chefer
o Kompetens för arbetsuppgifter och relationer med andra människor (se sidan Kompetens)
o Kvantitet (antal anställda resp årsabetare)
o Varaktighet
– Rörlighet
– Ålderssammansättning
• Materiella resurser
Anläggningstillgångar (fastigheter, anläggningar, byggnader, lokaler, inredning, utrustning, maskiner, fordon etc)
o Kapacitet (’intelligens’ / användbarhet, produktivitet, tillgänglighet / användarvänlighet och driftsäkerhet)
o Varaktighet
Varulager
• Immateriella resurser
Inåtverkande mot personalen (’systemlösningar’ som påverkar nyttan och utvecklingen av de personella och materiella resurserna samt personalens arbetstillfredsställelse)
Kultur (hur man är)
Arbetsmetoder och -processer (hur man gör)
Styrmetoder (hur man styr verksamheten – se sidan Styrmetoder)
Samordnings- och organisationsformer (hur man samordnar delar av verksamheten – se sidan Samordnings- och organisationsformer)
Utåtverkande mot målgrupperna
Uppnådd image / varumärkesstyrka (målgruppernas medvetenhet om och attityd till verksamheten och dess produkter)
Externa resurser
• Samverkanspartners (i förekommande fall)
• Leverantörer av insatsvaror och -tjänster
• Kreditgivare
• Stödjande organisationer (branschorgan, vissa samhällsorgan etc)
• Målgrupperna (huvud- och sidomålgrupper, se ovan) i roller som resurser