för arbetsuppgifter och relationer med andra människor.
Kunnande
• Kunskaper
Allmänbildning
Verksamhetskunskap – kännedom om verksamhetens sakområden, aktivitetsområden och finansiella sida (se huvudsidorna)
o Allmängiltig (ämneskunskap)
o Specifik för arbetsplatsen
Arbetskunskap – metodkunskap för utförandet av arbetsuppgifterna
o Allmängiltig (ämneskunskap)
o Specifik för arbetsplatsen
Relationskunskap – kunskap om hur man uppnår goda relationer med människor som man i arbetet möter i olika roller: internt (medarbetare, kollegor och chefer) och externt (personer som hör till verksamhetens kunder/mottagare, sidomålgrupper eller leverantörer)
o Allmängiltig (ämneskunskap)
o Specifik för arbetsplatsen
• Färdigheter (förmåga att tillämpa kunskaperna i praktiken)
Kreativitet
Omdöme
Snabbhet
• Kroppslig stabilitet o ork
• Förmåga i övrigt till närvaro och tidsflexibilitet – förpliktelser som begränsar denna förmåga, t ex vårdnad om barn eller åldriga anhöriga, alternativt frihet från sådana förpliktelser
Inställning och läggning
• Ansvarskänsla / vilja / engagemang för arbetsuppgifterna: kvalitets-, produktivitets- och styrningsmedvetenhet
• Ansvarskänsla / vilja / engagemang för relationerna och samspelet med människor som man i arbetet möter i olika roller: ledarskaps-, kollegialitets-, medarbetarskaps- och företrädarskapsmedvetenhet
• Psykisk stabilitet o ork
Personligt nätverk. Vänner som är kompetensstöd (fungerar som personliga utbildare, mentorer, kuratorer etc)